Dnia 9.03.2016 r. nasi uczniowie wybrali się do kina i teatru w ramach wyjazdu kulturowo-rekreacyjnego. Film, jaki sobie wybrali, mówił o szalonym ataku terrorystycznym na głowy państw całego świata, w tym prezydenta USA. Film zapewnił uczniom duży zastrzyk adrenaliny. Do tej ekscytacji przyczyniła się ciekawa fabuła, jednak niezbyt oryginalne efekty przysłoniły realizm filmu. Po tylu wrażeniach nasi uczniowie mieli wolny czas, kiedy to poczuli w sobie ducha dzieciństwa ujrzawszy karuzelę na placu zabaw.

Następnie udali się w eleganckich ubiorach do teatru. Po zakończonym spektaklu w teatrze panowała opinia powszechnego zadowolenia, bowiem spektakl pt. „Ghost” poruszył serca widzów niczym strzała Amora porusza serca zakochanych. Opowiadał o historii pewnej pary, których wielka miłość została przerwana przez wypadek. Okazało się, że incydent nie był dziełem przypadku, lecz zaplanowanym spiskiem ich przyjaciela. Główny bohater po śmierci staje się duchem, który nie trafia jeszcze do nieba, ponieważ ma do spełnienia swoją ostatnia misję na ziemi - ma ochronić swoją ukochaną przed nieszczęściem. Wszystkim jego zabiegom pomaga medium, która miała niezwykły dar rozmawiania z umarłymi. W ostateczności wszystko kończy się sukcesem. Mężczyzna odchodzi do nieba, mówiąc, że będzie tam czekał na swą umiłowaną.

Krystian Rink & Szymon Dahm

JEDYNA, niepowtarzalna, WYJĄTKOWA

Szkoła. Słowo, które u niektórych wywołuje nostalgię, u innych dreszcz emocji, jednym kojarzy się z nauką, tzw. zakuwaniem, innym z gronem znajomych, przyjaciół, kolegów.
Jednakże szkoła, cała jej rzeczywistość odciska swój niezatarty ślad na każdym, kształtuje intelekt, postawę, ducha, ćwiczy charakter i rozwija osobowość. Zarówno uczy jak i wychowuje.

NAUKA jest SUPER

Nauka - to potęgi klucz. Słyszymy od kiedy po raz pierwszy przekroczymy szkolne progi. Zdobywanie wiedzy może następować różnymi metodami: pamięciowe opanowanie materiału, powtarzanie jakiejś czynności (nauka pisania), intelektualne dociekanie (np. interpretacja Dziadów), przeprowadzanie doświadczeń (np. chemicznych).

Z biegiem czasu im więcej metod, tym ciekawsza staje się nauka i każdy może znaleźć ten sposób, który jemu odpowiada. Dziś nieodzownym elementem nauczania są różne pomoce z zakresu technologii informacyjnej, czyli komputery, programy i całe to oprzyrządowanie.

W Collegium jest miejsce na wszystko - można siedzieć po nocach i przyswajać wiedzę; można spotykać się z kolegami i wspólnie rozwiązywać zadania; można podejść wieczorem ratunku poszukać z nauk ścisłych u ks. Piotra.

Jakie są tego efekty? To zależy, jak wszystko - od dwóch stron. Zaangażowany uczeń i chętny nauczyciel mogą wspólnie osiągnąć wiele. A tych nie brakuje w naszej szkole. Stąd walczą nasi uczniowie o indeksy PG, startują w różnorakich olimpiadach. Najbardziej jednak cieszy rozwój, który dopiero po zdanej maturze można ocenić.

Miarą poziomu szkoły nie muszą być statystyki, rankingi, które zależą od przyjętej metody. Ktoś jednak spróbował zmierzyć tzw. edukacyjną wartość dodaną. Pokazuje ona, w jakim stopniu dana szkoła rozwija swoich uczniów. Za przykład niech posłuży wykres osiągnięć naszych absolwentów z roku 2015 z matematyki, bo do tych danych mam dostęp:

Linia ciągła pokazuje przewidywany średni wynik uczniów tego rocznika na maturze 2015. Każda kropka reprezentuje jednego ucznia. Osie pozioma i pionowa odnoszą się do wyników osiągniętych na egzaminie gimnazjalnym i maturalnym. Ich odległość od linii ciągłej pokazuje, jaki nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności (w tym przypadku z matematyki).

Kolejny wykres pokazuje przewidywany wynik matury - kolor czerwony - i osiągnięte wyniki - kolor zielony. Wykres osiągnięć rzeczywistych jest przesunięty ku lepszym wynikom, co pokazuje rozwój całej grupy naszych uczniów. Nie pozostaje nic, jak tylko cieszyć się i gratulować.

TO BE OR NOT TO BE, lepiej jednak TO BE
Wychowanie to kształtowanie postaw, zachowania, postępowania. Ponieważ wychowanie dotyczy zachowań i czynów ludzkich, w naturalny sposób wiąże się z normami moralnymi.
Chrześcijańska wizja wychowania odnosi się w tym momencie do nauki przekazanej w Piśmie świętym i tradycji Kościoła. Pełny rozwój człowieka zakłada nie tylko rozwój jego intelektu, ale także szeroko pojętego ducha.
W Collegium służą temu: przeżywanie świąt i uroczystości tak kościelnych jak i patriotycznych, korzystanie z dobrodziejstw kultury (kino, teatr, dobra książka), codzienna modlitwa związana także z rokiem liturgicznym, a przede wszystkim liczne, niekończące się rozmowy i debaty (choćby na lekcjach religii).

CZEGO POTRZEBUJE MĘŻCZYZNA
Mężczyzna to z zasady wojownik. Nieraz musi sprawdzić swoją krzepę, siłę walki, ale też siłę woli. Szkolna siłownia wiele by o tym powiedziała. Podobnie niejeden siniak po ćwiczeniach z combat kalaki - filipińskich sztuk walki. Basen przemierzony wiele  razy nie tylko wzdłuż, ale czasem i wszerz. Wreszcie sala gimnastyczna opanowana przez piłkę siatkową, koszykową, czy nożną na zajęciach wfu i sksach. Również wyścigi po schodach :P

Niezapomniany jest także klimat wspólnego kibicowania różnorakim rozgrywkom, kiedy atmosfery na sali telewizyjnej może pozazdrościć najlepszy lokal dla kibiców.

nie lubisz lania wody? no to KONKRETY
Collegium Marianum to:
- dostęp do nauczyciela matematyki, chemii, pomoc z fizyki - od poniedziałku do piątku 24h na dobę,
- historyk związany z uczelniami wyższymi - służy pomocą i przygotowaniem do konkursów,
- fizyk - oddany uczniom i pracy, możesz na niego liczyć,
- pani od angielskiego - dorastała w USA, warto czerpać z jej doświadczenia,
- złote pióro i konkursy ortograficzne organizowane przez szkołę - coś, co humaniści lubią najbardziej,
- zespół muzyczny i teatralny - artyści na start,
- chcesz rozszerzać matematykę z biologią lub chemią, albo geografią, a nawet językiem polskim - żaden problem, w dowolnej konfiguracji wybierasz u nas rozszerzenia,
- myślisz o prawie, medycynie? - u nas posmakujesz łaciny, na pewno się przyda,
- sport, siłownia, sztuki walki, treningi,
- darmowe korepetycje - często pomoc nauczycieli otrzymasz gratis,
- jesteś ambitny i lubisz konkursy - możesz brać udział we wszystkich, w jakich chcesz - zobacz zakładkę osiągnięcia,
- nie radzisz sobie z nauką, ale jesteś pracowity i wytrwały - na pewno rozłożysz skrzydła i wiele osiągniesz;
i jedno zastrzeżenie - wszystko docenisz nie tak od razu, ale po pewnym czasie :)

Na łamach najnowszego numeru diecezjalnego dwutygodnika "Pielgrzym" odnaleźć można reportaż z naszej szkoły autorstwa Pani Anny Mazurek-Klein.

"Współczesna dobra szkoła to taka, która jest nie tylko dobrze wyposażonym budynkiem, miejscem przekazywania i zdobywania wiedzy, ale też wskazaniem właściwego kierunku sensu życia, ukazywaniem dojrzewającym ludziom, jak być człowiekiem naprawdę".

Artykuł prezentuje spojrzenie księży, którzy pracują w Collegium. Ukazuje także grono uczniowskie z ich różnymi pasjami i zainteresowaniami. Wreszcie autorka kieruje zaproszenie: "Może warto, stając przed wyborem szkoły średniej, pomyśleć o pelplińskim liceum katolickim".

Więcej szczegółów na łamach "Pielgrzyma". Zapraszamy do lektury.

Czas Wielkiego Postu w szkole katolickiej to również czas wytężonego wysiłku duchowego, czas swoistego rachunku sumienia, czas zbliżania się do Jezusa.

Szkolne rekolekcje wielkopostne rozpoczęły się w środę popielcową. Symboliczne posypanie głów popiołem podczas Mszy świętej sprawowanej przez ks. biskupa Ryszarda Kasynę rozpoczęło okres nawrócenia. Na sam klimat rekolekcji złożyły się konferencje, nauki, prace w grupach, nabożeństwa, a także wieczór filmowy połączony z dyskusją. Swoistą drogą w tym roku poprowadził nas ks. Marcin Kunda, sekretarz księdza biskupa.

Napełnieni dobrymi myślami i postanowieniami po rekolekcjach z radością rozpoczęliśmy czas ferii.

"Zakuty łeb" to pojęcie często stosowane na określenie osób mających trudność w zrozumieniu lub zapamiętaniu informacji, tematów lekcji itp. My mogliśmy osobiście :) to sprawdzić podczas pobytu w dniu 9 lutego br. w grodzisku Owidz. Udział w żywej lekcji historii wzięli uczniowie klas II rozszerzenia z historii pod opieką p. Jana Wiśniewskiego. Tematyką zajęć była siły militarne i organizacja państwa polskiego w okresie rządów pierwszych Piastów.

W sobotni wieczór, 23 stycznia 2016 r. klasa II przeżywała swoje połowinki. Długo przygotowywaliśmy się do tego balu i czekaliśmy na niego z niecierpliwością. Miał on miejsce w pięknie przystrojonym, szkolnym refektarzu. Balony wypełniały całe pomieszczenie, światła odbijały się od nich niczym słońce wpadające na kryształy w gorący, letni dzień. W większości uczniowie przybyli na zabawę z partnerkami, lecz nie każdy. Czasami tak bywa, że partnerka łamie sobie nogę w dzień zabawy. Mówi się, że: „Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała”.

Na samym początku był czas na obfitą kolację, deser i inne przysmaki. Dania przygotowane przez kucharki podbiły podniebienia uczestników balu. Po zasmakowaniu owych wykwintności, zastanawialiśmy się, czy przypadkiem do kuchni nie wkradł się Robert Makłowicz.  Zabawa rozpoczęła się wraz z muzyką. To właśnie ona sprzyjała dobrej zabawie do północy. Niektóre z wykonań tanecznych zachwyciłyby nawet jury z programu „Taniec z gwiazdami”. Po baletach chętni uczestnicy udali się do kaplicy szkolnej na niedzielną Eucharystię pod przewodnictwem ks. Artura, który wygłosił płomienną homilię. Trafiła ona do serc wszystkich zgromadzonych.

Zadowolenie było powszechnym uczuciem każdego uczestnika. Można by to opisać słowami „valde bene!”. Mamy nadzieje, że przyjemność zabawy w tak znamienitym gronie jeszcze nas w życiu spotka. Jesteśmy pełni nadziei, że przyszłoroczny bal studniówkowy będzie co najmniej na równie dobrym poziomie.

Szymon Dahm & Krystian Rink

GALERIA